Connect with us

News

Selly și-a donat camera cu care a început să facă vlogging

Published

on

Cel mai popular vlogger de la noi a avut parte de momente emoționante în dimineața aceasta: invitat la Europa FM, Selly și-a donat prima cameră DSLR, cea cu care a început să facă vlogging în copilărie, Crinei, fetița cu o poveste impresionantă, dezvăluită în campania „Urmează-ți visul”. Selly a venit să-i facă o surpriză în direct Crinei la emisiunea „Deșteptarea” și, pentru că a aflat că este pasionată de vlogging și are deja un canal de YouTube, a ales să-i doneze primul lui DSLR, cu care a devenit cel mai popular vlogger din România.

„Astăzi am donat prima mea cameră de vlog cuiva care chiar are nevoie. Un Canon 600D, primul lucru pe care l-am cumpărat din banii mei, la 13 ani. Ea e Crina și visul ei e să devină vloggeriță. Crina nu e tocmai un copil oarecare. A crescut cu multe lipsuri şi are deja privirea unui om matur, care a văzut multe la viaţa lui. M-am bucurat că am putut să fac asta pentru ea, e bine să oferi, să ajuți, dacă stă în puterea ta. Știu cât de greu poate fi începutul în vlogging când nu ai repere, când nu ai resurse și nu știi ce să faci. Mă bucur că am putut ajuta pe cineva care altfel nu ar fi avut posibilitatea să-și achiziționeze o cameră pentru a-și continua pasiunea aceasta. M-a impresionat foarte mult această ambiție a ei, în ciuda greutăților de care se lovește la numai 14 ani”, a spus Selly.

Momentul poate fi urmărit aici:

https://www.youtube.com/watch?v=YDFv5BxIM2M 

Crina a fost de-a dreptul uluită în momentul în care lângă ea, în studioul Europa FM, a apărut chiar idolul ei, Selly. „În toată marea asta de probleme și de griji care te-au lovit la o vârstă atât de fragedă, ai în continuare un vis. E extraordinar că indiferent de cât de tare te lovește viața, vrei să te realizezi pe un plan, să faci ceva ce-ți place. Și vreau să te felicit din tot sufletul pentru chestia asta, ești o luptătoare. Și eu vreau să-ți duci pasiunea la capăt”, i-a spus Selly Crinei în timp ce îi făcea cadou, în direct, prima sa cameră DSLR.

Povestea Crinei și a mamei sale, Gabriela, este una impresionantă, cu un trai dus de pe o zi pe alta și riscul de a rămâne fără un acoperiș deasupra capului. Detalii aici: https://www.europafm.ro/crina-si-gabriela-risca-sa-ramana-din-nou-fara-un-acoperis-deasupra-capului/ .

Săptămâna aceasta Selly pornește și în turenul național 5GANG, care se va desfășura la Galați – 27 septembrie, Bacău – 28 septembrie, Iași – 22 octombrie, Brașov – 24 octombrie, Timișoara – 25 octombrie, Craiova – 26 octombrie, Oradea – 2 noiembrie, Cluj – 3 noiembrie. Detalii pe https://bilete.5gang.ro/ .

Joburi

Fonduri nerambursabile; Surse de finantare IMM

Published

on

Fondurile nerambursabile, surse de finantare IMM sunt solutii  în cazul lipsei lichidităţilor sau în cazul investitiilor/dezvoltarii business-ului, vorbesc dintodeauna şi, mai cu seamă, de când a debutat criza economică şi de atunci încoace.

Când un furnizor întreba când primeşte banii pentru ce a livrat, primea un răspuns de felul “acum am o mică jenă financiara”. Aceasta expresie  tradusă neaoş de un prieten, echivala cu “îmi cam bate vântul prin buzunare”.
In mod evident nu puteai să te exprimi în acesta formă faţă de un creditor fără a-ţi pierde credibilitatea.

Când afacerea ta are dificultăţi de lichiditate poate că primul gând este către o banca…
Se spune că bancherul este cineva care îţi împrumută o umbrelă când este soare afară şi ţi-o ia înapoi când plouă.
Asta pare neverosimil – cum aşa? Păi dacă afacerea mea este bine, vânzările cresc, piaţa în general dă semne bune, am o relaţie foarte bună cu furnizorii – de ce să am nevoie de bancă? Poate pentru o investiţie sau pentru dezvoltarea unei noi linii de business … Şi atunci de ce să vina ploaia?
În realitate nu este neapărat necesar ca afacerea să prezinte un declin evident că să ai probleme de cash-flow. Şi o creştere a vânzărilor accelerată poate determina lipsa lichidităţilor.

Un scenariu: Dacă ai vânzări catre clienţi importanţi care îţi comandă volume mari, aceştia au o oarecare putere de negociere, inclusiv în ceea ce priveşte termenele de plată. Nu mai spun că este posibil ca periodic să facă presiuni asupra preţului. Dacă ai negociat termene de 60 – 90 zile pentru încasările de la clienţi şi plăteşti furnizorii la un termen mai mic (situaţie destul de des întâlnită) atunci orice creştere a volumului de vânzări înseamnă o creştere a nevoii de finanţare a activului circulant. Dacă creşterea vine odată cu o micşorare a preţului de vânzare atunci presiunea este şi mai mare.

În plus, creşterea volumului de vânzări înseamnă un volum mai mare de muncă, cheltuieli salariale mai mari acum şi nu când incasezi. Acelaşi lucru se întâmplă cu cheltuielile de transport, cheltuielile cu energia şamd.
Pentru a evita riscul de a avea dificultăţi semnificative legate de lichidităţi, ceea ce provoacă necazuri mari în afaceri, este bine să te pregăteşti din timp şi să decizi care este varianta optimă in alegerea surselor de finanţare a activităţii şi a dezvoltării firmei, pentru finanţarea necesarului de fond de rulment şi pentru investiţii mijloace fixe.

Surse de finanţare:

 

  • Capitaluri proprii
  • Surse atrase
  • Credite bancare
  • Leasing
  • Fonduri nerambursabile
  • Fonduri de investiţii
  • Business angels
Capitaluri proprii.

Capitalurile proprii se compun din: capitalul social, rezerve legale şi rezerve statutate, profitul nerepartizat, profitul reinvestit, primele legate de aportul la capitalul social, diferenţele din reevaluarea activelor.

Sursele atrase

Pentru creşterea finanţării pe baza surselor atrase vectorul de acţiune este creditul furnizor.
În negocierea condiţiilor comerciale cu furnizorii este bine să ai în vedere ca termenele de plată să fie similare cu termenele de încasare pe care le acorzi clienţilor. Acest lucru nu este posibil întotdeauna şi datorită faptului că fiecare industrie în parte are uzanţe uneori diferite în ceea ce priveşte creditul comercial.

De exemplu, dacă ai o afacere de intermediere produse aplimentare este probabil că furnizorul tău să fie un producător, iar clientul să fie un retailer. În multe cazuri producătorii oferă termene de plată cu mult mai mici decât termenele de plată uneori impuse de marii retaileri care valorifică astfel volumele mari de achiziţii şi vânzări pe care le realizează.

În managementul relaţiilor cu furnizorii trebuie să ai în vedere fenomenul fidelităţii faţă de furnizori care ne arată că arareori o firmă schimbă un furnizor cu care are o relaţie bună cu un furnizor nou. Până aici totul este bine, dar trebuie să ai în vedere că o dependenţa prea mare faţă de unul sau puţini furnizori este în acelaşi timp un risc pentru afacerea ta – orice disfuncţie în activitatea furnizorului se transfera direct în disfuncţii ale firmei tale în relaţiile cu proprii clienţi.

Apoi, apariţia unor noi intraţi concurenţi pe piaţa pe care acţionezi poate determina o presiune din partea furnizorului tău pentru condiţii comerciale mai favorabile lui. (are la dispoziţie noi oportunităţi de vânzare).

Nu în ultimul rând poţi să observi că, uneori, fidelitatea faţă de furnizor nu este neapărat fundamentată pe performanţa ofertei economice a acestuia, iar, uneori, poate avea legătură cu comoditatea responsabililor din aprovizionare care preferă automatisme decât muncă de cercetare, analiză, negociere – procese mai anevoioase.

În acelaşi context trebuie să observi că procesul de căutare şi identificare de noi furnizori îţi poate oferi noi oportunităţi de dezvoltare a afacerii prin îmbunătăţirea produsului existent ori prin decizia de a introduce în oferta ta produse noi.
Identificarea constantă a noi furnizori te ţine la curent cu tendinţele condiţiilor creditului comercial şi îţi oferă posibilitatea de a negocia din ce în ce mai bine cu furnizorii actuali.

Cu cei mai importanti furnizori ai tăi, este bine să ai în vedere renegocierea periodică a condiţiilor comerciale. De exemplu, în perioadele de maxim al vânzărilor tale, datorate unor sezonalitati specifice ale cererii ori ca urmare a unor campanii promoţionale intense, pe baza volumului vânzărilor poţi solicita discount-uri majorate şi / sau termene de plată prelungite temporar.
Este bine să analizezi permanent şi cu discernământ poziţia pe care o ai pe piaţă. Când dimensiunea afacerii tale a crescut suficient valorifică poziţia pe care ai dobândit-o inclusiv în relaţiile cu furnizorii.

Credite bancare

Creditele bancare cele mai cunoscute sunt creditele pentru finanţarea pe termen scurt – linii de credit – şi credite pe termen mediu şi lung pentru finanţarea investiţiilor.

În ultima perioadă concurenţa pe piaţă financiară a determinat apariţia unei varietăţi mari de oferte de creditare pentru afacerile mici.

Banca Transilvania anunţă că poţi lua credit după numai trei luni de activitate. Creditul poate fi utilizat atât pentru active circulante cât şi pentru achiziţia de mijloace fixe ori cu destinaţie mixtă.
Banca Transilvania ofertă linie de credit de până la 500.000 lei fără garanţii sau linie de credit până la 1.500.000 lei cu garanţii.
Perioada de rambursare 24 luni.

Raiffeisen Bank, sub denumirea Overdraft IMM, oferă o linie de credit pentru IMM cu garanţii materiale sau garanţii suplimentare prin parteneriate cu instituţii de garantare. Suma minima 7.000 euro / lei, suma maximă 30% din cifra de afaceri a solicitantului aferentă ultimului exerciţiu financiar închis. Perioada de rambursare: 12 luni cu posibilitatea de prelungire.

Ideea Bank oferă o linie de credit până la 250.000 lei cu o perioadă de creditare până la 23 luni. Garanţie FNGCIMM pană la 80% din valoarea liniei de credit şi fideiusiunea asociaţilor semnificativi şi ipotecă mobiliară pe conturile societătii deschise la bancă.

Pentru finanţarea investiţiilor, Raiffeisen Bank pune la dispoziţie produse de creditare variate pe o perioadă maximă de până la 180 luni cu perioadă de graţie de până la 12 luni la care poţi beneficia de accesul la garanţii suplimentare prin parteneriatele Raiffeisen Bank cu instituţii de garantare naţionale şi internaţionale.

Leasing

Pentru achiziţiile de mijloace fixe se utilizează din ce în ce mai mult leasing-ul.

Dacă în urmă cu ani buni vorbeai despre leasing pe piaţa românească era aproape de la sine înţeles că te referi la domeniul auto, astăzi un număr important de societăţi de leasing oferă produse de finanţare pentru echipamente şi utilaje dintr-o gamă foarte variată.

BCR Leasing oferă leasing pentru perioade de până la 72 luni, cu un avans minim de 10% pentru: echipamente şi utilaje industriale, echipamente agricole, utilaje de construcţii, tehnică medicală, material rulant, proiecte industriale complexe.

Impuls Leasing România oferă leasing până la 84 luni cu avans începând de la 10% şi o valoare reziduală de până la 20% pentru o gamă foarte variată de utilaje şi echipamente, care include: utilaje de construcţii, utilaje agricole, aparatură medicală, echipamente de injecţie în plastic şi prelucrare, echipamente de prelucrarea lemnului, echipamente de prelucrarea metalului,
echipamente de tipărire, echipamente medicale, echipamente pentru agricultură, echipamente pentru industria alimentară, echipamente service auto, linii de producţie.

BT Leasing oferă leasing până la 60 luni cu avans negociabil pentru echipamente şi utilaje pentru agricultură, construcţii, forestiere, industrial, medicale şi IT sau alte domenii.

Fonduri nerambursabile

Fondurile nerambursabile reprezintă o sursă de finanţare foarte atractivă pentru afacerile mici.
Trebuie să ai în vedere că accesarea fondurilor nerambursabile implică:

  • Îndeplinirea condiţiilor specifice de eligibilitate ale solicitantului şi ale cheltuielilor / utilizării fondurilor
  • Realizarea şi depunerea documentaţiei
  • Implementarea proiectului şi realizarea achiziţiilor în conformitate cu condiţiile din schema de finanţare
  • Monitorizarea şi raportarea activităţii
  • Îndeplinirea obiectivelor la care te-ai obligat

 

Este de observat că nu întotdeauna calendarul şi condiţiile fondurilor nerambursabile se potrivesc cu proiectele tale de dezvoltare. De exemplu: pentru a satisfice cererea în creştere pentru un anumit produs ai nevoie de un echipament nou, cu o tehnologie avansată care în mod uzual este exploatată de un operator cu cunoştinţe profesionale avansate şi foarte îngust specialezate şi o experienţă relevantă îndelungată.

Ai identificat o aplicaţie care specifică la cheltuieli eligibile achiziţia de echipamente cu tehnologie inovativa, însă la capitolul privind condiţiile de eligibilitate prevede realizarea de noi locuri de muncă pentru tinerii absolvenţi sau pentru şomeri.
Apoi, atunci când identifici o oportunitate de dezvoltare a afacerii, este posibil ca şansa de valorificare să fie limitată în timp, iar accesarea finanţării fondurilor nerambursabile să nu fie de actualitate.

Pentru valorificarea unei oportunităţi de afaceri, chiar dacă există o aplicaţie pentru fonduri nerambursabile a cărei calendar se potriveşte cu al tău, este bine să ai în vedere şi surse  de finanţare alternative din cel puţin două motive:
– Accesarea fondurilor nerambursabile se face pe bază de concurs şi nu poţi fi sigur de rezultat
– Utilizarea fondurilor nerambursabile impun de regulă o perioadă de sustenabilitate care te obligă să menţii echipamentele şi activitatera pentru o perioadă îndelungată ceea ce, în cazul unor posibile restructurări sau reorientări ale afacerii, te împiedică să vinzi echipamentele şi să modifici activitatea.

Predictibilitatea fondurilor nerambursabile este asigurată prin programe multianuale.
O serie de programe poti gasi la www.aippimm.ro

Exemple:Programul de microindustrializare.

 

Conform procedurii publicată 2018, schema de finanţare este valabilă până la 31.12.2020. Bugetul total estimativ alocat schemei de minimis pentru perioada de implementare a acesteia este de 297.436.000 lei.

Pot beneficia de AFN IMM-urile cu capital integral privat care au cel puţin un an de funcţionare, pentru codurile CAEN eligible specificate. AFN maxim 90% din cheltuielile eligible, nu mai mult de 450.000 lei / beneficiar.
Cheltuielile eligible:

  • Echipamente tehnologice, inclusiv echipamente IT tehnică de calcul tip PC
  • Aparate şi instalaţii de măsură, control, reglare
  • Autoutilitare
  • Investiţiile în active necorporale referitoare la brevete de invenţie, mărci de produse şi servicii (francize, etichetare ecologică, licenţe), software-uri necesare desfăsurării activitătii pentru care se solicită finanţare
  • Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie, inclusiv din elemente prefabricate
  • Achiziţionarea de bunuri prevăzute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatură birotică şi 3.3 sisteme de protecţie a valorilor umane şi materiale
  • Realizarea unei pagini web
  • Achiziţionarea de instalaţii/echipamente specifice în scopul obţinerii unei economii de energie
  • Cursuri de dezvoltare a abilitătilor antreprenoriale
  • Comisionul de garantare aferent anului acordării garanţiei, datorate instituţiilor financiare care emit garanţii pentru credite
  • Consultantă pentru întocmirea documentaţiei în vederea obţinerii finantării în cadrul prezentului program şi implementarea proiectului (maxim 8000 lei fără TVA)
Alte programe similare:
  • Programul Comerţ şi Servicii
  • Programul Femeia Antreprenor
  • Programul pentru Meşteşugari şi Artizanat
  • Programul Start Up Nation
Fonduri de investitii

Formă de finanţare a companiilor în dezvoltare, private equity desemnează activitatea fondurilor de investiţii (sau a oamenilor înstăriţi – business angels) care achiziţionează participaţii de capital la societăţi care nu sunt cotate la bursă.

Din punctul de vedere al unui antreprenor cu o afacere în dezvoltare acesta operaţiune poate fi privită (la nivel emoţional, psihologic) ca o atragere de surse financiare din exteriorul afacerii, însă, din punct de vedere al patrimoniului persoanei juridice – compania în care se investeşte (şi al terţilor), aceste surse financiare intră la categoria capitaluri proprii.
Acest aspect este de mare ajutor pentru firmă, îmbunătăţind în mod considerabil indicatorii financiari – oportunitatea de a accesa credite bancare la un plafon mai ridicat.

Un alt avantaj major pentru o firmă care apelează la investiţii de tipul private equity se realizează atunci când operaţiunea de dobândire a participaţiei la capitalul social pentru fondul de investiţii se face prin majorarea capitalului social la firma în care se investeşte. (alternativ, dobândirea de participaţii la capitalul social de către fondul de investiţii se poate realiza prin cumpărarea unei participaţii de la unul dintre asociaţii / acţionarii actuali).

Din punctul de vedere al patrimoniului firmei în care se realizează investiţia se poate observa că suma investită este pe termen foarte lung, fiind un aport la capitalul social, urmând ca fondul de investiţii să-şi recupereze suma investită la care se adaugă profitul aşteptat, prin vânzarea participaţiei de capital dobândită iniţial prin vânzare către terţi.

Aici apare diferenţă relevantă faţă de un credit bancar pe termen lung:
– În cazul unui credit bancar, suma de bani intrată iniţial, la care se adaugă dobânda, urmează să fie restituita de firmă băncii creditoare
– În cazul unei investiţii de tipul private equity, firma nu restituie suma intrată iniţial şi nici profitul aşteptat de fondul de investiţii – acesta urmând să-şi incaseza banii de la cumparatorul terţ.

Firmele de private equity sunt cunoscute pentru faptul că achiziţionează companii pe care le restructurează şi le pregătesc pentru a le vinde mai apoi cu o valoare mai ridicată.
Un avantaj semnificativ pentru o astfel de operaţiune este expertiza şi experienţa echipei firmei de private equity care lucrează pentru restructurarea / eficientizarea / creşterea valorii companiei în care au investit pentru a-şi atinge obiectivul-vânzarea participaţiei de capital deţinută în urma investiţiei la o valoare mai mare.

Într-un articol publicat de Ziarul Financiar în 25.09.2017 se arată că 6 cele mai mari companii de private equity din România investesc anual între 400 şi 700 milioane euro. Firmele de investiţii sunt: Axxess Capital, Enterprise In¬ves¬tors, Oresa Ven¬tures, Innova Capital, Abris şi Mid Europa Partners.

Oferta Axxess Capital este pentru tranzacţii cuprinse între 5 şi 15 milioane euro pentru perioade 3-7 ani.

 

Oresa Ventures are în portofoliu investiţii la: La Fântâna, Somaco, RTC, RBC, Kiwi Finance şi au ieşit din investiţiile de la: Fabryo, Credisson, Librus, Trinity, Intersource.

Innova Capital investeşte în Europa Centrală în companii cu o valoare cuprinsă între 50 şi 150 milioane euro pentru 3 până la 5 ani.

Abris anunţa investiţii tipice între 20 şi 60 milioane euro

Vestea bună pentru IMM-urile mici vine de la Catalyst România care anunţa ca în general investiţiile au valoare cuprinsă între €200,000 şi €2,000,000 pentru sprijinirea dezvoltării şi a creşterii în etapa de early-stage.
În portofoliu Catalyst se află avocatnet.ro şi SMARTBILL

Continue Reading

Digital

Atena Boca este singura româncă aleasă de Facebook în programul Community Leadership 2018

Published

on

De numele Atenei Boca se leagă nu numai asociația „La primul bebe”, pe care a fondat-o după ce a devenit mamă, ci și cea mai activă și mai amplă comunitate online de la noi, destinată gravidelor și proaspetelor mame, care a reușit în câțiva ani să aibă un impact real în societate prin sprijinul emoțional și informațional oferit celor peste 52.000 de membri și prin strângerea unei sume de aproape jumătate de milion de euro în campaniile sale umanitare.

Și tocmai puterea comunității, pe care Atena a învățat-o alături de membrii asociației sale, este cea care i-a adus o veste cu totul și cu totul specială: este singura româncă aleasă de Facebook să facă parte din programul Community Leadership 2018, din peste 6000 de aplicații din aproape toate țările lumii.

Pe numele său complet Facebook Community Leadership Program Residency and Fellowship, acesta este un program de un an oferit și coordonat de Facebook Headquarters, care sprijină cei mai puternici lideri de comunități din întreaga lume să își ducă la capăt viziunea și misiunea, atât prin burse, dar mai ales prin training continuu vreme de 12 luni. „Va fi o școală extraordinară pentru mine să pot învăța direct de la sursă atât de mult timp și să am șansa uriașă să îi întâlnesc pe cei mai buni din lume. Un networking la nivel înalt. Sunt singura din Romania, da, și suntem doar 20 de persoane din Europa, restul vin de pe celelalte continente”, spune încântată Atena.

Fondatoarea „La primul bebe”, cea mai mare comunitate de sprijin pentru mame educate de la noi, povestește că a aplicat pentru acest program în februarie anul acesta. „Scria pe el numele meu, atât de bine se potrivea descrierea lui cu ceea ce fac eu de aproape șase ani. Am trecut printr-un lung proces de selecție și sunt foarte fericită că am trecut toate probele. Pentru mine este o onoare să îmi fie validată activitatea de însăși platforma în care am construit comunitatea La primul bebe. Înseamnă foarte mult. Îmi întărește ideea că oricine poate să construiască ceva cu sens atunci când își găsește drumul, când își urmează talentele, când are în vedere și binele celor din jur și nu doar pe al lui”, crede Atena.

Asociația pe care a fondat-o, „La primul bebe”, numără în prezent peste 52.000 de membri activi și își desfășoară activitatea în 17 orașe din țară. Totul a pornit dintr-o nevoie personală a Atenei, care, imediat după nașterea fiului ei, a simțit nevoia să găsească informații rapid și din surse de încredere, dar mai ales să vadă că și alte mame trec prin experiența ei. Așa a creat un grup închis pe Facebook în care a invitat 10 amice care deveniseră și ele mame de curând și, în mai puțin de o lună, a strâns în jurul ei 400 de membri. Grupul a devenit în scurt timp o adevărată comunitate, astăzi cu peste 52.000 de persoane, în care mamele din întreaga țară și de peste hotare înscrise în program în urma unui proces de selecție primesc sprijin în perioada sarcinii și în primii 4 ani după naștere prin: apartenența la o comunitate online activă și educată, informare prin experți din diverse domenii, acces la evenimentele sale de educație parentală de înaltă calitate, organizate special pentru ele. Acum, „La primul bebe” reprezintă cea mai activă și mai amplă comunitate online de la noi, cu peste 100 de evenimente organizate, în ultimii 5 ani, și cu peste 20.000 de părinți prezenți la acestea.

Un model de antreprenor care a creat o punte puternică între online și offline, Atena Boca a reușit prin intermediul asociației pe care o conduce și să ajute. Așa se face că eforturile acestei comunități de mame s-au concretizat în campanii caritabile importante. „La primul bebe prematur” a reușit să doteze maternitățile din 6 orașe cu pompe de sân atât de necesare. Asociația a contribuit apoi cu strângerea a 104.000 de euro, bani cu care se construiește un etaj „La primul bebe” în proiectul MagicHome, refugiul părinților cu copiii bolnavi de cancer. De asemenea, campania „La primul bebe – Butonul roșu” a contribuit la dotarea secției Terapie intensivă nou-născuți (TINN) Marie Curie cu un sistem de supra-avertizare ce micșorează rata mortalității și, de asemenea, a maternității din Sibiu cu incubatoare neo-natale, amândouă în valoare de 150.000 de euro. În total peste 400.000 Euro strânși pentru proiecte umanitare de impact.

Continue Reading

Media

Stirile PRO TV prezinta campania ”100 de ani in 100 de zile”!

Published

on

Foto Credit: PRO TV

Știrile PRO TV prezintă campania – document care celebrează centenarul României: ”100 de ani în 100 de zile”, realizată cu ajutorul Arhivelor Naționale ale României. Timp de 100 de zile, Paula Herlo, Alex Dima, Cosmin Savu, Rareș Nastase și Paul Angelescu vor prezenta, an cu an, evoluția României pornind de la 1918.

Seria de mini-documentare ce vor fi prezentate în fiecare zi, la Știrile PRO TV, va vorbi despre oameni importanți care au construit România de astăzi, despre evenimentele care au marcat cursul istoriei noastre, dar și despre cei care vor putea să schimbe următorii 100 de ani.

 

Se apropie aniversarea a 100 de ani de la momentul culminant pentru care Romania a intrat în primul război mondial: marea unire înfăptuită în 1918. Știrile PRO TV celebrează evoluția țării și trec în revistă principalele evenimente din fiecare an din ultimul veac. Războaie și alianțe, căsătorii și decese, invenții sau înființarea instituțiilor necesare în modernitate, toate acestea sunt marcate în 100 de mini-documentare în 100 de zile pentru 100 de ani de România”, a spus Cosmin Savu, cel care le va spune telespectatorilor povestea primilor 20 de ani ai României din perioada interbelică.

 

Una dintre cele mai dificile perioade prin care a trecut România va fi aratată de Paul Angelescu în cadrul Știrilor PRO TV. ”Instaurarea dictaturii regale, dezmembrarea României Mari, venirea la putere a legionarilor, trecerea la dictatura militară, intrarea armatei române în cel de-Al Doilea Război Mondial pe frontul est, holocaustul din România, întoarcerea armelor și trecerea de partea aliaților, primii ani ai regimului comunist și sovietizarea economiei. Toate s-au întamplat în această perioadă (1938 – 1958) agitată din istoria României, în care la conducerea țării au fost unele dintre cele mai controversate personalități ale țării noastre”, spune Paul Angelescu.

 

Puterea sistemului comunist ajunge la cote nebănuite în perioada 1958 – 1977, iar tot atunci în fruntea statului este pus Nicolae Ceaușescu. Despre aceasta etapă crucială în evoluția României va vorbi Alex Dima. ”Pe începutul acestor ani colectivizarea atinge cote maxime. În același timp, continuă și lupta împotriva celor care se opuneau sistemului, au loc arestări masive și mii de oameni sunt trimiși la reeducare prin muncă, sunt naționalizate casele foștilor industriași. Lumea are parte de tulburări și evenimente istorice. În România, comunismul se întărește. În 1965 moare Gheorghe Gheorghiu Dej și Ceașescu este ales președinte. Începe marea industrializare, se interzice avortul, apare legea care prevede că cei care părăsesc țara în mod clandestin pierd cetățenia română. România intră în ”etapa făuririi societății multilateral dezvoltate” care cuprinde câteva cincinale, doctrină ce va marca dezvoltarea viitoare a României”, spune Alex Dima.

 

Raționalizare, revoluție, mineriade și datorii externe, acestea sunt câteva dintre elementele cheie pe care le va prezenta Paula Herlo din perioada 1978 – 1997. ”100 de ani în 100 de zile e o lecție de istorie. O întoarcere în trecut ca să știm cine suntem și cine am putea fi. Să învățăm din greșelile istoriei ca să scriem următorii 100 de ani pentru generațiile ce vin. Eu spun poveștile anilor 1978 – 1997 și pentru mine au fost întoarcerea în copilăria mea, în anii în care comunismul a distrus tot. Le voi spune telespectatorilor totul despre cum a început raționalizarea, cum am plătit noi, copii și părinții noștri, datoria externă, despre revoluție și mineriade, despre trecerea de la comunism la o democrație pe care unii și azi încearcă să o înțeleagă”, a spus Paula Herlo.

 

De ultima etapă a istoriei României (1998 – prezent) se va ocupa Rareș Năstase, cel ne va prezenta România în plină tranziție, cu aderarea la NATO, și mai apoi la Uniunea Europeană, România până în zilele noastre: ”Voi arăta România în plină perioadă de tranziție, cu marea denominare, cu ruperi de alianțe politice, cu suspendarea președintelui și cu mari dosare de corupție. Sunt 20 de ani în care se vede și boom-ul economic, și criza, dar și o transformare a lumii întregi, odată cu uriașa dramă de la World Trade Center, când omenirea a cunoscut tragediile provocate de terorism. Sunt anii în care au apărut în România mall-urile și multinaționalele, dar a avut loc și marea privatizare prin lichidare, cea care a măcinat, încet și sigur, industria românească”, spune Rareș Nastase.

Continue Reading

Trending