Connect with us

Cultura

Festivalul de film “Divan” dedicat cinematografiei și bucătăriei balcanice, revine cu cea de-a 9-a ediţie!

Published

on

Dedicat cinematografiei și bucătăriei balcanice, Divan Film Festival revine cu cea de-a 9-a ediție între 24 – 26 august în Craiova și 27 august – 2 septembrie pe malul Dunării, în Port Cultural Cetate.

Renumit pentru atmosfera relaxată și spațiile neconvenționale în care se desfășoară, Divan Film Festival aduce iubitorilor de manifestări culturale filme, concerte, teatru și demonstrații culinare, reunite sub tema ediției 2018 Balkan Dreams.

Gazdele festivalului sunt Mircea și Masha Dinescu, cunoscuți pentru revitalizarea fostului port agricol Cetate, transformat în port cultural. Port Cultural Cetate găzduiește anual diverse rezidențe artistice sau evenimente din cadrul unor festivaluri.

În programul acestei ediții a Divan Film Festival vor fi incluse aproximativ 50 de titluri, ficțiune și documentare de lungmetraj alese de Cătălin Olaru, director artistic, sau scurtmetraje selectate de Massimiliano Nardulli, programmer.

“Iubiți sau huliți, Balcanii au avut mereu, în imaginarul colectiv, o personalitate distinctă. Din punct de vedere cinematografic, Balcanii sunt un spațiu în care se râde, se plânge, se dansează, se moare sau se trăiește la același nivel: excesiv, cu pedala apăsată la capăt.

În spatele fiecărui exces se află câte un vis. Această cea de-a noua ediție li se dedică lor, acelor visuri care ne definesc și fac ca Balcanii să fie ceea ce sunt”, spune Cătălin Olaru, directorul artistic Divan Film Festival.

Pe lângă filme, Divan Film Festival se distinge prin demonstrațiile de artă culinară susținute de Mircea Dinescu și invitații săi. Anual, în Port Cultural Cetate vin bucătari din țări balcanice și propun meniuri speciale, inspirate de selecția de filme. Au trecut pe la Divan Film Festival bucătari din Bulgaria, Albania, Serbia și Turcia, dar și reprezentați ai bucătăriilor comunităților etnice din România.

Balkanistan Workshop, atelierul care a ajuns la cea de-a treia ediție și care încurajează colaborarea între tinerii cineaști din Balcani, va avea loc și anul acesta în cadrul Divan Film Festival. După alegerea scenariului câștigător, participanții vor colabora pentru dezvoltarea proiectului. Acesta va fi filmat în Port Cultural Cetate și prezentat în cadrul ediției următoare. Mai multe detalii despre Balkanistan Workshop aici: https://goo.gl/MY5Dfg.

În timpul desfășurării festivalului, camparea este gratuită în Port Cultural Cetate, iar înscrierile se pot face printr-un mesaj transmis pe pagina de Facebook a Divan Film Festival.

Divan Film Festival este un proiect cultural co-organizat de Fundația pentru Poezie “Mircea Dinescu” și Casa de Cultură “Traian Demetrescu”, Craiova, susținut de Centrul Național al Cinematografiei , în parteneriat cu Institutul Cultural Român.

Cultura

23 de concerte și 8 orchestre la Festivalul Internațional „Enescu și muzica lumii” de la Sinaia

Published

on

Festivalul Internaţional “Enescu şi muzica lumii” a devenit în cei 19 ani ai existenței sale cea mai importantă platformă de formare și promovare a tinerilor muzicieni din România !

Din anul 1999 și până în prezent, Festivalul Internaţional “Enescu şi muzica lumii” propune celor aflați la Sinaia în vacanța de vară un program tot mai complex, ediția din acest an durând mai bine de cinci săptămâni și având în centru programul „Orchestre Europene de Tineret omagiază România”. Ediţia a XIX-a a festivalului, ce se va desfășura între 24 iulie și 2 septembrie 2018 la Sinaia și Brașov, are în program nu mai puțin de 23 de concerte și recitaluri, cele principale găzduite de superba sală a Casino-ului din Sinaia, prilej cu care vor putea fi ascultați și văzuți sute de muzicieni români şi străini.

În organizarea Primăriei orașului Sinaia și Centrului Național de Artă „Tinerimea Română” – beneficiind anul acesta de prezența Proiectului anului Centenar Orchestre Europene de Tineret omagiază România –, avându-l ca inițiator și director artistic pe violoncelistul și profesorul Marin Cazacu, Festivalul Internaţional “Enescu şi muzica lumii” aduce la Sinaia nu mai puțin de 8 orchestre, compuse din tineri și foarte tineri muzicieni. Cele patru orchestre românești care vor concerta în această ediție – Orchestra Națională Simfonică a României, Orchestra Română de Tineret, Romanian Sinfonietta și Orchestra de Tineret România-Moldova fac parte din programul educațional Orchestrele Naționale de Tineret ale României, având în componență excepționali muzicieni din trei categorii de vârstă și vor concerta în seri diferite, după încheierea stagiilor de pregătire aferente fiecărui concert.

Orchestra Națională Simfonică a României va cânta pe 24 iulie în deschiderea festivalului, sub bagheta lui Cristian Măcelaru, urmată fiind de Orchestra Filamonicii Cehe, Romanian Sinfonietta și Corul de copii Čhavorenge, pe 26 iulie. Orchestra Română de Tineret, dirijată de Cristian Mandeal, va putea fi ascultată pe 7 august la Casino-ul din Sinaia, cu un program Dediu, Brahms, Șostakovici, care va fi reluat în diferite variante la București în Festivalul „Vara magică”, la Berlin la Festivalul „Young Euro Classics” și la Dobbiacco, în Italia la Festivalul „Alto Adige”. A patra apariție românească este Orchestra de Tineret România-Moldova, dirijor Horia Andreescu, care va prezenta în 14 august la Sinaia un program Grieg, Porumbescu, Dimitrescu, Bartok, Doga, Ceaikovski ce se va relua apoi la Ateneu, la București, pe 15 august.

În contextul Proiectului Anului Centenar Orchestre Europene de Tineret omagiază România, la Sala Casino din Sinaia vor avea loc concerte susținute de orchestre din întreaga Europă: miercuri, 1 august, ora 19.00, Orchestra Națională de Tineret a Germaniei dirijor Elias Grandy, va cânta lucrări de Haydn, Bruckner, Messiaen, Hindemith, iar joi, 2 august, Orchestra Națională de Tineret a Spaniei, dirijor Pablo Gonzalez, solist Asier Polo – violoncel vor prezenta un program Joaquin Turina, Bartok, R. Strauss. Apoi, spre finalul festivalului, marți, 21 august, Wiener Jeunesse Orchester, dirijor Herbert Bock, solist Stefan Dohr – corn au în program lucrări de Leonard Bernstein, Herbert Willi, Anton Bruckner, urmând ca închiderea Festivalului „Enescu și muzica lumii” să fie asigurată prin două concerte, sâmbătă 1 septembrie, la Brașov, Sala Patria și duminică 2 septembrie, la Sinaia, Sala Casino, ora 19, de Orchestra Națională de Tineret a  Franței, dirijată de Fabien Gabel, solist Nicolas Dautricourt – vioară, cu un program ce va alterna lucrări de Ravel, Bartok, Ceaikovski, Stravinsky, Debussy. Membri ai acestor orchestre vor evolua la Sinaia și în diverse formule camerale precum WJO chamber ensemble sau French Chamber Ensemble.

Așadar, Sinaia, 26 iulie – 2 septembrie, Sala Casino și nu numai, 23 concerte simfonice și superbe seri camerale sub semnul „Enescu și Muzica Lumii”, vor reprezenta agreabile posibilități de petrecere a timpului pentru locuitorii orașului și pentru cei aflați în vacanță pe Valea Prahovei.

 

Festivalul Internaţional “Enescu şi muzica lumii” – ediţia a XIX-a este organizat de Primăria Oraşului Sinaia și Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”.

Festivalul din acest an beneficiază de prezența Proiectului anului Centenar: Orchestre Europene de Tineret omagiază România.

Proiect cofinanţat de UCIMR. Partener principal : Lanto Communication

Parteneri : Fundaţia Prietenii muzicii „Serafim Antropov”, Filarmonica “George Enescu”, Casino Sinaia, Centrul Cultural “Carmen Sylva”, Muzeul Naţional Peleş, Senia Music.

Sponsori: Hotel Palace, Hotel Caraiman, Piatra Şoimului, Redescoperă Sinaia, KUIB, Vizual Graph.

Parteneri media: Radio România Cultural şi Radio România Muzical, România TV, Mediatrust, Observator Cultural, Q Magazine.

Continue Reading

Cultura

Documentarul Marea Unire – România, la 100 de ani, în Piața Sfatului din Brașov

Published

on

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES a prezentat, joi, 12 iulie 2018, publicului prezent în Piața Sfatului din Brașov, documentarul „Marea Unire – România, la 100 de ani”, precum și expoziția de fotografie a agenției, România: Evoluție.

La invitația managerului Muzeului Judeţean de Istorie din Brașov, istoricul Nicolae Pepene, AGERPRES a reușit să aducă brașovenilor și turiștilor din Brașov filmul și expoziția, special realizate cu ocazia Centenarului.

Astfel, imaginile expuse în fața Muzeului Județean de Istorie din Brașov au fost admirate de sute de persoane, de-a lungul zilei, iar documentarul a fost urmărit de cei prezenți atât în muzeu, cât și în aer liber, în Piața Sfatului.

Centenarul României trebuie să fie marcat de evenimente culturale care să prezinte şi sub forma unei documentări istorice, dar în acelaşi timp şi să facă apel la emoţiile noastre pentru că, pentru mine, mesajul filmului, deşi este un film care abordează o tematică într-o anumită măsură destul de dură, mesajul este optimist pentru că, raportându-ne la generaţia Unirii şi raportându-ne la gesturile de patriotism făcute de români în această perioadă a istoriei recente, vedem că apar modele pe care le putem alege atunci când vorbim de patriotism autentic. Filmul acesta reuşeşte să surprindă momente de patriotism autentic. Cred că asta este cea mai importantă calitate şi poate fi un model a ceea ce înseamnă filmul documentar care merge în această zonă a emoţiilor, dar nu cade în festivism specific, din păcate, acestui an al Centenarului”, a afirmat Nicolae Pepene.

De asemenea, istoricul a mulţumit AGERPRES pentru colaborare, precizând faptul că aceasta este una pe termen lung, urmând să aibă loc și alte expoziţii, în diverse spaţii istorice din Braşov, cu fotografii din arhiva fotografică AGERPRES.

Prezent la eveniment a fost și directorul general al agenției, Alexandru Giboi, care a vorbit celor din Piața Sfatului despre proiectul AGERPRES dedicat sărbătoririi celor 100 de ani.

Centenarul, din punctul nostru de vedere, înseamnă un moment în care noi ar trebui să facem o analiză foarte serioasă a trecutului, a prezentului şi să ne gândim foarte atent şi dedicat la viitor. Pentru că, de fapt, trecutul şi toate imaginile acestea pe care le prezentăm noi, azi, nu ar trebui să reprezinte doar un subiect nostalgic sau o ocazie cu care să privim în trecut, cu melancolie, ar trebui să ne ajute, de fapt, să ne dăm seama în ce direcţie vrem să mergem de acum încolo, să ne pună pe gânduri şi să ne dea teme de gândire pozitive – de ce nu – apropo de viitor”, a afirmat directorul general al AGERPRES.

Evenimentele de la Brașov au avut loc în timpul fEestivalul de cArte și Muzică Libris, iar directorul Libris Braşov, Augusta Oniţă, a subliniat faptul că expoziţia de fotografie prezentată la Braşov de AGERPRES şi albumul fotografic sunt „o realizare cu totul şi cu totul extraordinară”.

 

Despre filmul „Marea Unire – România, la 100 de ani”

Documentarul „Marea Unire – România, la 100 de ani” este o invitaţie la o călătorie emoţionantă şi captivantă, trăită şi nu doar povestită de oameni pentru care România înseamnă şi o colecţie de momente istorice importante în naşterea acestui stat. Practic, AGERPRES a mers pe urmele celor care au înfăptuit Unirea: în Basarabia, Bucovina de Nord şi Transilvania, iar urmaşii celor care au pus umărul la reîntregirea ţării deschid culisele celui mai important moment istoric. Prin vocea celor care povestesc, descoperim că suntem o naţiune fără graniţe. România, la 100 de ani aduce cu sine o istorie care continuă să se scrie.

Documentarul „Marea Unire – România, la 100 de ani” este realizat de Mihuţ Năstăsache, Marilena Stănescu şi Sergiu Olteanu. Imaginea este semnată de Alfred Schupler, Sergiu Olteanu şi Andrei Cârlan. Reporteri au fost Marilena Stănescu, Mihuţ Năstăsache şi Camelia Moise. Grafica, sunetul şi montajul sunt semnate de Andrei Cârlan, asistent tehnic fiind Alexandru Vintilescu.

Continue Reading

Cultura

Carte: Ziua în care am învățat să trăiesc sau cum ne putem construi singuri propria fericire

Published

on

Ziua în care am învățat să trăiesc, cel mai nou roman apărut la Editura Trei în colecția Fiction Connection, semnat de Laurent Gounelle, este, așa cum a afirmat și „Le Parisien”, „o lecție despre fericire”. În Franța, acest roman s-a vândut în nu mai puțin de 450.000 de exemplare, demonstrând succesul lui și priza pe care a avut-o la public.

De la început și până la sfârșit, fiecare pagină scoate la iveală firea sensibilă a autorului, care obișnuia în copilărie să se refugieze în lectură. Laurent Gounelle își dezvăluie propria rețetă a fericirii prin intermediul mai multor personaje masculine, Jonathan fiind cel principal. Trecut bine de 30 de ani, despărțit și cu o fetiță, Chloe, pe care o vede doar o dată la două săptămâni, Jonathan nu poate spune despre el că este cel mai fericit bărbat de pe pământ. Mai mult, are o afacere împreună cu fosta lui soție, Angela, și cu un prieten, Michael, iar faptul că astfel are ocazia să-și revadă constant soția îl face să spere, în secret și totodată inconștient la împăcare. În plus, serviciul îl ajută să nu se gândească prea mult la problemele personale. „Dacă nu era fericit, măcar era ocupat”, așa cum își descrie și Gounelle personajul la un moment dat.

Ritmul în care Jonathan își duce viața se schimbă radical într-o duminică în care se plimba pe faleză în San Francisco. O ghicitoare se oferă să-i citească viitorul în palmă, el intră amuzat în joc, dar femeia fuge, terifiată, fără să-i dezvăluie nimic, iar asta în sperie pe Jonathan. Decis să afle ce i se ascunde, el face tot posibilul să o reîntâlnească, dar verdictul femeii va pica precum un trăsnet și, astfel, îi va schimba modul în care se raportează la lume, trăiește și inclusiv ia decizii de business.

Un personaj-cheie în transformarea lui este Margie, mătușa de care era foarte apropiat atunci când era mic și care îl primește acum cu brațele deschise, în ciuda faptului că nu mai știa nimic de el de multă vreme și, prin urmare, presupunea că este foarte bine. „Viețile noastre trăite în fugă ne fac deseori să-i neglijăm pe cei la care ținem”, mai concluzionează autorul. Discuțiile pe care cei doi le poartă îi deschid lui Jonathan inima și îl ghidează spre fericire. „Uneori am impresia că ne place nu ceea ce ne spune inima, ci ceea ce ne este impus. Suntem chiar noi cei care ne alegem îmbrăcămintea, telefoanele, băutura sau filmele pe care le vedem?” se întreabă ei. „Pornirile latente, nu dorințele superficiale pe care ni le induce societatea, pot deveni căi de urmat întru descoperirea menirii noastre.”

Jonathan începe să facă zilnic mici gesturi care au însă un impact major în viața celorlalți. „Dacă fiecare dintre noi ar fi conștient de imensa valoare pe care o are, întreaga lume s-ar schimba radical”, afirmă cu tărie autorul, spre finalul romanului.

Ziua în care am învățat să trăiesc, cel mai nou roman semnat de Laurent Gounelle, apărut la Editura Trei în colecția Fiction Connection este, într-adevăr, o lecție despre fericire. Asta mai ales pentru că demonstrează încă o dată, printr-o poveste simplă, pozitivă și cu care se poate identifica aproape oricine că depinde numai și numai de noi să prețuim viața și să o trăim la adevăratul ei potențial, chiar și atunci când avem impresia că ni s-au înecat toate corăbiile.

Continue Reading

Trending